Alcohol en een koolhydraatarm dieet

Jan 08 , 2021

Alcohol en een koolhydraatarm dieet

De feestdagen zijn achter de rug en het nieuwe jaar is weer begonnen. Velen van ons hebben dan ook goede voornemens voor het nieuwe jaar. Het meest voorkomende goede voornemen is afvallen en momenteel zijn koolhydraatarme diëten hip. 

Normaliter zijn onze blogs geschreven over alles wat met wijn te maken heeft. Echter vinden wij het van belang u de juiste keuze te laten maken op basis van feiten en advies. Hierbij zien wij ook het groter belang van de consumptie van alcohol en in het algemeen welke keuzes u kunt maken. 

Kan ik alcohol drinken tijdens een kolhydraatarm dieet?

Wij krijgen vaak de vraag of het verantwoord is om alcohol te drinken tijdens een koolhydraatarm dieet? Het antwoord is ja, maar doe dit verantwoord en met mate. Hieronder leggen we u uit welke keuzes er zijn en wat het verschil is tussen de meest voorkomende alcoholische dranken en het effect van alcohol op uw dieet. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een alcoholvrije variant, deze hebben het afgelopen jaar een sterke opmars gemaakt. Producenten hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de alcoholvrije varianten. In smaak zijn deze dan ook stukken verbeterd!

Maar het blijft lastig om de exact dezelfde smaak en beleving te krijgen. 
Wie zich heeft verdiept in de ingrediënten en voedingswaarden van bier, wijn en sterke drank weet dat al deze dranken koolhydraten bevatten. Echter zit er wel een verschil in de hoeveelheid koolhydraten bij verschillende alcoholische dranken.

Alcohol en een koolhydraatarm dieet | BergoVino

Hoe ontstaat alcohol

Alcohol ontstaat door de omzetting van koolhydraten in alcohol. Het productieproces wordt ook wel  gisting of fermentatie genoemd. Bij wijn worden de suikers uit fruit omgezet in alcohol, bij bier wordt zetmeel uit granen omgezet in alcohol. Bij Port en Sherry wordt er alcohol toegevoegd aan de wijn most. Dit zorgt er voor dat de omzetting van koolhydraten stopt. Bij sterke dranken als jenever, wodka en whisky wordt de alcohol gedestilleerd. 

 

Hoeveel suiker of koolhydraten blijven er over?

De hoeveelheid suiker of koolhydraten is sterk afhankelijk van het type drank. Om sterke drank te maken wordt de gefermenteerde vloeistof of sap gedestilleerd. Tijdens dit proces worden bijna alle suikers omzet in alcohol. Bij wijn is dit vaak afhankelijk van de kwaliteit en vinificatie methode. Over het algemeen bevat een kwalitatief geproduceerde wijn minder koolhydraten of suikers dan een goedkoper geproduceerde wijn. Dit is overigens wel afhankelijk van het soort wijn, type wijn en herkomst gebied. Bieren bevatten over het algemeen een redelijke hoeveelheid suiker.

Uiteindelijk bent u bezig met je nieuwe doel, afvallen of op uw gewenste gewicht komen. Nu bent u lekker begonnen met uw koolhydraatarme dieet, maar moet u nu ook uw favoriete alcoholische drankje laten staan? Of is er een beter alternatief? Het genieten van een alcoholisch drankje is dan ook geen probleem. Wel is het handig dat u ervoor zorgt dat u weet hoeveel koolhydraten er in zitten. Hierdoor weet u meteen hoeveel u er van kan drinken zonder over de door jezelf gestelde grens te gaan.

Alcohol en een koolhydraatarm dieet | BergoVino

Aantal koolhydraten in een glas wijn

Wanneer u zich aan een strikt koolhydraatarm dieet houd, minder dan 20 gr koolhydraten per dag, dan kun u gerust een glas wijn drinken. Maar wat voor soort kiest u dan?  Droge witte en rode wijnen bevatten slechts 0,5-2 gram koolhydraten per glas. Zoete dessertwijnen daarentegen bevatten veel meer suikers en koolhydraten, ongeveer 10-14 gram per glas. Een glas wijn kan dus prima bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Een droge wijn is dan de beste keuze en bevat de minste koolhydraten. Wilt u echt verantwoord zijn, kies dan voor een Champagne, Cava, Prosecco of een alcoholvrije wijn. Het is uiteraard niet verstandig om elke dag een glas wijn te drinken, maar eens in de week kan geen kwaad. Wilt u meer informatie over wijn en gezondheid lees dan ook onze blog is wijn goed voor de gezondheid? 

Koolhydraten in bier

Bier is echter wel een probleem wanneer u een koolhydraatarm dieet volgt. Bier wordt ook vaak geassocieerd met een bierbuik. Er zit een grote hoeveelheid koolhydraten in bier en overmatig tot regelmatig bier drinken kan dan ook van invloed zijn op de hoeveelheid koolhydraten die u binnen krijgt. Een glas bier (pils) bevat gemiddeld 13 gram koolhydraten. Wij raden het dan ook af om bier te drinken bij het volgen van een koolhydraatarm dieet.

Alcohol en een koolhydraatarm dieet | BergoVino

Koolhydraten in sterke drank en mixdranken

Sterke dranken als jenever, gin, wodka, tequila, whiskey en Cognac bevatten weinig tot geen koolhydraten. Het grootste probleem is dat deze dranken vaak worden gemixt met frisdranken. De meeste van deze frisdranken bevatten veel koolhydraten, tevens worden vele sterke dranken op smaak gebracht met suiker. Denk bijvoorbeeld aan likeuren of wodka’s met een smaakje. Ons advies is dan ook om geen cocktails of mixdranken te nuttigen tijdens een koolhydraatarm dieet.

Wilt u toch graag van een sterke drank genieten? Drink deze dan in pure vorm of gebruik voor het mixen een frisdrank met weinig suikers zoals een ‘’zero’’ variant. Dus geen mix met Cola en kies bewust voor een light of zero variant. De meeste blanke distillaten als jenever, wodka en gin zijn goed te mixen met bijvoorbeeld spa rood of een water met smaak, zonder suiker. Wel even wennen maar stukken verantwoorder. Pas op met vruchtensappen! Deze lijken vaak gezond maar bevatten vaak veel koolhydraten.

Invloed van alcohol op uw dieet

Alcohol is iets anders dan koolhydraten, eiwitten en vet. Maar alcohol levert wel energie. 1 gram alcohol levert dan 7 kcal op, terwijl 1 gram koolhydraten 4 kcal levert. Dus zeker als u af wilt vallen probeert u niet te veel alcohol te drinken. Een ander groot probleem met het drinken van alcohol is het effect dat het heeft op onze eetlust. Door alcohol vallen grenzen weg, en krijgen we trek en ligt de drempel lager. We worden dan ook beduidend minder goed in het weerstaan van verleidingen en een vette snack of snaaien is behoorlijk verleidelijk na een borrel.

Eind oordeel alcohol en koolhydraat dieet

Al met al kan een alcoholische versnapering geen kwaad. Als u het maar met mate doet! Neemt u een borrel kies dan voor een drankje met weinig koolhydraten zoals een bubbel, droge witte wijn, rode wijn of kies voor een alcoholvrije variant. Het is dan ook verstandig om u alcoholconsumptie zoveel mogelijk te beperken of zelfs te staken. Ter overweging kunt u meenemen dat alcoholische dranken nauwelijks iets toevoegen aan uw dieet qua voedingsstoffen. 

Alcohol en een koolhydraatarm dieet | BergoVino

Koolhydraat arme wijnen en alcohol vrije wijnen van BergoVino

Bij BergoVino hebben wij een breed assortiment aan wijnen. Wilt u toch genieten van een lekker glas wijn tijdens uw dieet probeer dan een wijn te kiezen uit een duurdere klasse. Hierdoor krijg u per glas minder koolhydraten binnen en vergroot u uw wijnkennis en smaak. Liever een alcohol vrije wijn? Bekijk dan ons assortiment aan alcohol vrije wijnen.